Recensies

BD december 2009
Kamerkoor voert hoogste woord in Hohe Messe. Om maar met de deur in huis te vallen: het Brabants Kamerkoor levert een overweldigende prestatie met haar interpretatie van de Hohe Messe. Veel is te danken aan de nauwkeurige ogen en oren van dirigent Fokko Oldenhuis. Met eenvoudige, alerte gebaren doorklieft Oldenhuis de woelige stemmenzee met gemak. Van een vloeiend Kyrie naar een watervlug Gloria en een onpeilbaar diep Credo. De mannen en vrouwenstemmen zijn aan elkaar gewaagd en de koorleden trekken zich aan elkaar op. Het koor klinkt massief en kraakhelder tegelijk. Hoogtepunten stapelen zich op zoals de duistere dramatiek van Et Incarnatus en Crucifixus uit het Credo. Maar ook met een jubelzang als het Gratias weet het koor iedereen voor zich te winnen. Momenten dat alles klopt en die waren er legio. Zeker als het Brabants Kamerkoor het hoogste woord voerde.

 

BN DeStem april 2007
Het waren twee uitersten in de aanpak waarmee ook Oldenhuis zijn diepe duik in de passie van Bach liet horen; breed met wijde ronde gebaren, strak met felle wijsvingers naar stempartijen of juist klein en dun in bijvoorbeeld het koraal ‘O Haupt voll Blut und Wunden’.

 

BD april 2007
Voortreffelijke uitvoering van de Matthäus. Het koor heeft een evenwichtige samenstelling en een fraai koorklank. De organisatie was vorige keer zo onder de indruk van het gezelschap dat zij hen direct voor de Matthäus Passion 2007 vastlegden. En dat bleek een hele goede keuze.

 

BD juni 2006
Hoogstandje met koor, beiaard en orgel sluit Bossche Beiaardweek af. Van 25 mei tot 3 juni  vonden er verschillende beiaardconcerten plaats, onder meer op de Sint Jansbeiaard en het carillon van het stadhuis. Hoogtepunt was zonder twijfel de slotdag 3 juni, met een concert in de Sint Jacobskerk. Op het programma werken voor koor, beiaard en orgel. Maurice Pirenne schreef een opvallend fraai nieuw werk voor deze monsterbezetting, Carillon. Het Brabants Kamerkoor, organiste Veronique van den Engh en beiaardier Joost van Balkom voerden het werk uit. Een technisch gecompliceerd hoogstandje met live videobeelden en een rijdende beiaard buiten de kerkdeuren. De uitvoering verliep vlekkeloos, met een solide opererend Brabants Kamerkoor. De hoge klank van de beiaard mengde fraai met de zware, donkere orgelpartijen.

 

BD april 2006
Indrukwekkende Via Crucis van Liszt. De Via Crucis van Liszt is een getoonzette kruisweg die afgelopen zaterdag centraal stond in een indrukwekkend concert van het Brabants Kamerkoor. Het koor bracht dit even sobere als diepgravende werk met veel gevoel voor de lading van de muziek. De drie keren dat Jezus bezwijkt onder het gewicht van het kruis vormden aanleiding voor een diep droevig Stabat Mater. Het waren steeds niet meer dan drie zinnetjes, gezongen door de vrouwen met een harmonium als begeleiding. De stemmen leken hier de aarde te ontstijgen. Opvallend was hoe goed dirigent Fokko Oldenhuis inspeelde op de overdadige akoestiek van de kerk. Hij wist de zangers bij elkaar te houden, ook in de veeleisende motetten van Poulenc. Daarnaast liet hij tijdens Liszts kruisweg de stemmen steeds zó rustig wegsterven in de galm dat je vaak nauwelijks kon horen wanneer de zang overging in de rondwarende naklanken.

 

Haarlems Dagblad juni 2005
Het Hollands Vocaal Ensemble heeft alles uit de kast gehaald om het 20-jarig bestaan groots te vieren. Het koor, dat bestaat uit gevorderde zangers, heeft in de achterliggende jaren een grote naam verworven. Vooral op het terrein van de moderne koormuziek. Dirigent Fokko Oldenhuis is een ras-koordirigent. Met vaste hand en veel overtuiging leidt hij zijn koristen door de lastige muzikale labyrinthen. Een gedenkwaardig concert.

 

Dagblad van het Noorden december 2004
Onberispelijk gezongen door een koortje van zes vrouwen en vier mannen en geanimeerd door een klein strijkorkest, was er vrijwel niets mis met het uurtje oude kerstmuziek van The Northern Consort en de Banda di Cantatori.

 

Leeuwarder Courant oktober 2004
Ook The Northern Consort zelf gooide hoge ogen. Met bijvoorbeeld de als druppels opspattende pizzicati in genoemd ‘Wallfahrtslied’ en de electrificerende manier waarop Pärts ‘Collage sur B.A.C.H.’ werd gebracht. Steigerende vioolklanken, gesecondeerd door een felle piano, botsten in het langzame deel met meer vertrouwde, Bachiaans aandoende passages. Een gevecht tussen twee idiomen, meesterlijk neergezet en verrukkelijk om naar te luisteren.

 

BD april 2003
Voor drie groots opgezette uitvoeringen van de Matthäus Passion sloegen het Brabants Kamerkoor en het Hollands Vocaal Ensemble de handen ineen. Gistermiddag klonk de première in de Zaltbommelse Maartenskerk. Het monsterverbond tussen de koren zorgde voor een weldadige klank. Dirigent Fokko Oldenhuis leidde ‘zijn’ koren met veel flair, attent en allert reagerend en met zichtbaar plezier.

 

Stadskrant Veghel april 2003
Groots en indrukwekkend was maandagavond de uitvoering van de Matthäus Passion in de Lambertuskerk. Het Brabants Kamerkoor, het Hollands Vocaal Ensemble, de Schola Puellarum van de St. Jan en het Rijnconsort hielden de luisteraars ruim drie uur moeiteloos in de ban. Onder leiding van dirigent Fokko Oldenhuis werd de sfeer van de Goede Week bijna tastbaar.

 

Haarlems Dagblad december 2002
De prachtige teksten van Claudel zijn door Milhaud fascinerend op muziek gezet. Dirigent Oldenhuis heeft zijn a capella koor perfect geïnstrueerd. De balans is evenwichtig en er wordt zeer zuiver gezongen.

 

BD mei 2002
Bartok, De Leeuw, Stravinsky en Ives zijn niet bepaald de ideale ingredienten voor een licht verteerbaar concertmenu. Het Brabants Kamerkoor onder leiding van F. Oldenhuis zette echter alle zeilen bij en kreeg met dit vernieuwende programma de meeste toehoorders op de punt van de stoel.

 

Haarlems Dagblad december 2001
Haarlem wordt regelmatig bezocht door uitstekende kamerkoren, die hier kunnen rekenen op een vast publiek van fijnproevers. Het in Amsterdam gestationeerde Hollands Vocaal Ensemble is daar één van. Het bestaat uit een dertigtal geschoolde amateurs die door Fokko Oldenhuis tot een homogeen ensemble zijn gesmeed. Het HVE laat ons proeven van de rijke koorklank die destijds (16de eeuw) in een golvende polyfonie de Byzantijnse gewelven moet hebben gevuld. Zong het HVE vorig jaar Poulencs cantate Un soir de neige, dit keer staan diens Quatre motets pour un temps de Noël op het programma. Wederom laat het HVE zijn niveau blijken door de zuivere intonatie van de soms moeilijke harmoniek.

 

Haarlems Dagblad december 2000
Het Hollands Vocaal Ensemble begint meteen maar met een hoogtepunt uit onze muziekgeschiedenis: de Missa Papae Marcelli uit 1563. Het polyfone meesterwerk uit de renaissance is voor een koor een toetssteen wat betreft saamhorigheid en evenwichtige koorklank. Het HVE voldoet er wonderwel aan en laat engelenmuziek horen in een volmaakte rust. Onder de brede gebaren van Fokko Oldenhuis realiseert het de spanningsbogen die deze mis zo markant maken. Met de cantate Un soir de neige door Francis Poulenc beleven we een witte, koude en moedeloze kerstmis. Glaszuiver zet het HVE de gecompliceerde harmonieën neer op de weldadige ondergrond van de bassen.